T ARIAN SUMAZAU
Antara sambutan menarik yang
diadakan ialah persembahan dan pertandingan tarian
Sumazau. Tarian
ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan dengan
memakai pakaian tradisional mereka. Tarian ini dimainkan dengan iringan
paluan gong.
Tarian ini ditarikan dengan kedua-dua tangan diangkat ke paras bahu dan
dikibar-kibarkan umpama kipasan sayap burung, mengikut alunan rentak yang
dimainkan.
Selain daripada
persembahan tarian Sumazau, diadakan juga pertandingan nyanyian dipanggil
Sugandoi, pertunjukan bina badan, dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau", dan persembahan
segala jenis kesenian dan kraftangan. Pertandingan seperti memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi
antara acara utama dalam perayaan ini.
UNDUK
NGADAU
Pada
hari ini masyarakat Sikh di seluruh dunia menyambut perayaan keagamaan
Vaisakhi (atau Bhaisakhi) dengan mengadakan upacara sembahyang, nyanyian
dan tarian.
Selain daripada persembahan tarian Sumazau,
diadakan juga pertandingan nyanyian dipanggil Sugandoi, pertunjukan bina badan,
dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau",
dan persembahan segala jenis kesenian dan kraftangan. Pertandingan seperti
memukul gong dan sukan rakyat juga menjadi
antara acara utama dalam perayaan ini.
Antara hidangan popular semasa
perayaan ini ialah meminum tapai atau "Kinomol", iaitu sejenis arak
tradisional. Tapai merupakan minuman tradisi
mereka, diperbuat sama ada daripada beras (nasi) atau ubi
kayu. Nasi
akan diperam di dalam sebuah tempayan besar atau "tajau" selama
seminggu, atau ubi kayu diperam selama dua hingga tiga minggu. Biasanya tapai
dicampur dengan ragi untuk mempercepatkan proses "memberi rasa"
kepada tapai tersebut.
Mereka menggunakan sebatang buluh
kecil yang dipanggil "Sumbiling" untuk menyedut air tapai ini dari
dalam tempayan besar. Biasanya sumbiling digunakan untuk meminum air tapai yang
diperbuat daripada ubi kayu. Selain itu, mereka juga menggunakan gelas khas
dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada buluh
Asal
usul Magavau
Terdapat banyak sebutan perkataan
Magavau ini mengikut dialek dan lokasi suku kaum Kadazandusun. Walau
bagaimanapun ia tetap membawa maksud yang sama.
Menurut cerita lisan, Kinoingan ( Tuhan ) dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak
perempuan yang bernama Huminodun. Untuk menyelamatkan orang-orang
Kadazandusun daripada kebuluran kerana tidak mempunyai makanan yang mencukupi,
maka Kinoingan terpaksa mengorbankan anak kesayangan mereka Huminodun.
Huminodun dibunuh dan mayatnya dikubur menurut adat istiadat selengkapnya.
Kononnya, mayat Huminodun itu telah mengeluarkan berjenis-jenis benih tumbuhan
yang menjadi makanan utama kepada kita sekarang. Salah satu benih tumbuhan itu
ialah padi. Oleh kerana sebahagian dari mayat Huminodun itu mengeluarkan benih
padi, maka wujudlah kepercayaan bahawa padi itu mempunyai semangat yang diberi
nama "Bambazon".
Bermula dari kejadian inilah
orang-orang Kadazandusun memulakan upacara Pesta Kaamatan ( Pesta Menuai )
seperti yang dirayakan dewasa ini. Perayaan seumpama ini mengharapkan agar
rezeki yang akan datang bertambah baik dan lumayan. Upacara penghormatan
terhadap semangat padi yakni padi-padi yang selesai dituai dan telah selamat
dimasukkan ke dalam ketawai ( Tangkob ) iaitu bekas tempat menyimpan padi.
Selain itu, perayaan Pesta Kaamatan ini juga mengingatkan kita akan rasa
penghargaan dan penghormatan masyarakat Kaum Kadazandusun akan Penciptanya (
Kinoingan ) yang sanggup mengorbankan anak kesayangannya Huminodun untuk
menyelamatkan orang-orangnya supaya tidak mati kebuluran.
Rujukan : Wikepedia
Rujukan : Wikepedia
Vaisakhi (bahasa Panjabi: ਵਸਾਖੀ, vaisākhī, juga
dikenali sebagai Baisakhi) ialah salah satupesta menuai kuno di Punjab, yang juga menandakan bermulanya tahun suria baru dan musim
menuai baru. Vaisakhi juga membawa kepentingan keagamaan bagi penganut
agama Sikh[1]. Vaisakhi jatuh pada hari pertama bulan Vaisakh dalam kalendar Nanakshahi suria, bersamaan dengan 14
April dalam kalendar Gregory.
Vaisakhi merupakan salah satu perayaan yang utama dalam
kalendar Sikh, memperingati penubuhan Khalsa pada
tahun 1699;inilah
Tahun Baru Sikh,sebenarnya. Vaisakhi juga disambut sebagai bermulanya tahun
baru oleh bangsa India di Bengal
Barat, Kerala, dan sesetengah rantau lain di India. Kepentingan tertentu
yang dihubungkan dengan perayaan ini menonjolkan kepelbagaian antara rantau di
luar Punjab. Di Himachal
Pradesh, Dewi Hindu
Jwalamukhi dipuja pada hari Vaisakhi, sementara di Bihar, dewa matahari Surya diberi
penghormatan.[2] Perayaan ini disambut sebagai Rongali Bihu di Assam, Naba Barsha di Bengal, Puthandu di Tamil
Nadu,Vishu (atau Vaishakhi) di Kerala, dan Tahun Baru Sinhala/Tamil di Sri
Lanka. Selain Punjab,
Vaisakhi juga disambut sebagai pesta menuai di beberapa negeri lain di utara
India, termasukHaryana, Himachal
Pradesh dan Uttaranchal.
Bagi
menyambut perayaan, para penganut berkumpul di gurdwara atau tempat ibadah Sikh. Sambutan bermula
awal apabila penganut, yang membawa bunga dan persembahan pergi ke gurdwara
sebelum subuh. Perarakan sekitar bandar juga satu kebiasaan Vaisakhi merupakan
hari kelahiran Khalsa (Orang-orang Suci) dan para penganut Sikh diberi identiti
yang jelas tatalaku untuk diikuti.
an>, dan sesetengah rantau lain di India. Kepentingan tertentu
yang dihubungkan dengan perayaan ini menonjolkan kepelbagaian antara rantau di
luar Punjab. Di Himachal
Pradesh, Dewi Hindu
Jwalamukhi dipuja pada hari Vaisakhi, sementara di Bihar, dewa matahari Surya diberi
penghormatan.[2] Perayaan ini disambut sebagai Rongali Bihu di Assam, Naba Barsha di Bengal, Puthandu di Tamil
Nadu,Vishu (atau Vaishakhi) di Kerala, dan Tahun Baru Sinhala/Tamil di Sri
Lanka. Selain Punjab,
Vaisakhi juga disambut sebagai pesta menuai di beberapa negeri lain di utara
India, termasukHaryana, Himachal
Pradesh dan Uttaranchal.
an>
Rujukan : Wikepedia
没有评论:
发表评论